باز کردن راه فرهنگ برای عبور خودروهای امدادرسان

به تازگی کلیپی در فضای مجازی منتشر شده است که از زاویه درون کابین یک آمبولانس اورژانس در اصفهان ضبط شده و حرکت هماهنگ و زیبای خودروها را نشان می‌دهد که مسیر را برای آن باز می‌کنند.

باز کردن راه فرهنگ برای عبور خودروهای امدادرسان

به تازگی کلیپی در فضای مجازی منتشر شده است که از زاویه درون کابین یک آمبولانس اورژانس در اصفهان ضبط شده و حرکت هماهنگ و زیبای خودروها را نشان می‌دهد که مسیر را برای آن باز می‌کنند. در شرایطی که این اقدام جزو بدیهی‌ترین رفتارهای است که از مردم یک جامعه متمدن انتظار می‌رود اما به واسطه وجود خلأهای فرهنگی که نمونه‌اش را پیش از این در حادثه پلاسکو و راه‌بندان خودروهای امدادی شاهد بودیم، ارزش فراتر از حد معمول دارد؛ بویژه برای کارکنان خودروهای امدادی از جمله اورژانس اصفهان که در هفته دست‌کم یک تا دو بار در زمان مأموریت به بهانه دیر رسیدن به محل حادثه، مورد ضرب و شتم همراهان بیمار قرار می‌گیرند.از سویی نمی‌توان این حقیقت را نادیده گرفت که ناوگان اورژانس استان اصفهان که با 161 پایگاه دارای یک بالگرد و حدود 300 خودروی امدادی است، بسیار فرسوده بوده و حدود 70 دستگاه آن کاملا در انبار زمین‌گیر و از رده خارج است. درحالی‌که دست‌کم باید در هر پایگاه یک خودرو فعال و یکی هم رزرو باشد تا بتوان زمان امدادرسانی را تا جای ممکن به استانداردهای موجود نزدیک کرد.

اما چنین معضل بزرگی به‌تنهایی مانع و گریبان گیر اورژانس اصفهان بوده و آن را وادار کرده است تا به سراغ خیران سلامت یا مجموعه‌هایی برود که در راستای مسئولیت اجتماعی خود هزینه بازسازی و ارتقا این ناوگان را تأمین کنند. در شرایطی که این اتفاق با سرعت لاک‌پشتی در حال رخ دادن است، آمار تصادفات روزبه‌روز بالاتر رفته و گره‌های ترافیکی در کلان‌شهر اصفهان کورتر از قبل می‌شوند. شهر روزبه‌روز درحال‌توسعه است، تعداد خودروهای تک‌سرنشین بیشتر می‌شود و از آن مهم‌تر جمعیت مدت‌هاست به سوی سالمندی میل کرده و نیازهای این قشر به امدادرسانی‌های درمانی بیش از گذشته است؛ بنابراین نه تنها نیاز به هماهنگی بین دستگاهی در مدیریت ترافیک، حمایت از ناوگان اورژانس و نیز توسعه امکانات و افزایش آگاهی و اطلاعات پزشکی مردم جامعه بشدت احساس می‌شود؛ اما اگر حلقه فرهنگ در این زنجیره عریض و طویل در جای خود قرار نگیرد، بخش زیادی از این رشته‌ها پنبه خواهد شد. به این معنی که در مسیر امدادرسانی به‌موقع، به همان اندازه که دستگاه‌های متولی در ارائه خدمات به روز و تجهیزات حرفه‌ای و کامل مسئول‌اند، سیستم حمل‌ونقل عمومی و ترافیکی شهر در ایجاد مسیرهای استاندارد موردنیاز در خیابان‌ها به منظور سهولت در تردد و مسیریابی مناسب نقش دارد که برای همین مورد بین چندین نهاد و دستگاه تقسیم وظایف صورت گرفته است؛ اما فرهنگ‌سازی در رفتارهای فردی مردم شهر را اگر مهم‌ترین مورد ندانیم باید یکی از جدی‌ترین اقداماتی در نظر بگیریم که بار زیادی را در این زمینه بر دوش دارد. در جایی که میزان درگیری فیزیکی یا کلامی با کارکنان اورژانس عدد ثابت و روتینی در هفته دارد و همچنان آمارهای قابل‌توجهی از مزاحمت تلفنی با خودروهای امدادی اعلام می‌شود، شاید بتوان بهتر احساس کسانی را درک کرد که در وانفسای کاستی‌هایی که گفته شد، از درون کابین آمبولانس با دیدن کنار رفتن خودروها از سر راه، به وجد آمده و این تصویر زیبا را برای ثبت در تاریخ فرهنگ شهر ضبط کردند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار